5X100 sekunder

 

Tävlingsregler          

 

     Knäböj

 

 

Efter huvuddomarens signal skall lyftaren böja knäna och sänka kroppen så att lårens översida vid höftleden, (vecket), kommer under knäledens översta punkt. Från denna ställning skall lyftaren resa sig till upprätt ställning med raka ben. Markerat stopp i toppläget. Tävlingsbyxan skall vara tights(obligatoriskt), detta för att underlätta bedömningen.


Herrar Elit på 150% av kroppsvikt

Damer Elit på 100%

Herrar Veteraner +40år 125% (Året man fyller 40år och 49år)

Herrar Veteraner +50år 90% (Året man fyller 50år)

Damer Veteran +40år 90% (Året man fyller 40år och 49år)

Damer Veteran +50år 80% (Året man fyller 50år)

Herrar Junior 70kg (Från året man fyller 16 och hela året man fyller 18)

Damer Junior 40kg (Från året man fyller 16 och hela året man fyller 18)

Damer Amatör 90% (Amatör ska ej ha tävlat innan)

Herrar Amatör 125% (Amatör ska ej ha tävlat innan)

 

Bänkpress  

 

Momentet startar genom att händerna greppas kring stången, som lyfts ut. Det bredaste greppavståndet mellan lyftarens pekfingrar är 81 cm.(båda pekfingerna måste vara innanför 81 cm markeringarna) På domarens signal (då armarna är helt utsträckta i armbågslederna och stången är i balans) sänks stången ned till bröstkorgen. I den följande pressen skall armarna fullständigt sträckas ut i armbågslederna. Lyftaren skall ligga på rygg så att huvudet, skuldror och minst 50% av sätet är på bänken, i annat fall blir repetitionen underkänd. Stången skall tydligt vidröra bröstkorgen, utan att “studsas”. Markerad utlåsning (stopp) i toppläget. Bålen och benens position skall vara stilla och rörelsen skall utföras i ett kontrollerat tempo.

 

Herrar Elit på 100% av kroppsvikt

Damer Elit på 70%

Herrar Veteraner +40år 100% (Året man fyller 40år och 49år)

Herrar Veteraner +50år 80% (Året man fyller 50år)

Damer Veteran +40år 60% (Året man fyller 40år och 49år)

Damer Veteran +50år 50% (Året man fyller 50år)

Herrar Junior 50kg (Hela året man fyller 18)

Damer Junior 30kg (Hela året man fyller 18)

Damer Amatör 60% (Amatör ska ej ha tävlat innan)

Herrar Amatör 100% (Amatör ska ej ha tävlat innan)


Chins (Herrar & Damer på egen kroppsvikt)

På domarens signal påbörjas den första chinsen. Max sträck i bottenläget, hakan över räcket i toppläget och inget gung eller sprattel tillåtet. Rörelsen ska vara med armbågarna utåt och inte framåt. Tempot får inte vara högre än att domarna tydligt kan se vändningarna och att kroppen hålls i korrekt läge. Markerat stopp i bottenläget. Det inte är tillåtet att ”föra” benen under repetitionen. 


Marklyft

 

Med valfritt grepp och fotställning ska du lyfta stången tills du står upprätt. I slutställningen ska knäna vara raka, höften rak, och axlarna tillbaka.Behåll greppet om stången hela vägen ned tills den ligger på golvet och tydligt stopp innan nästa lyft påbörjas!(inga touch and go mark) Du får släppa stången när den ligger på marken och vila!

Herrar Elit på 180% av kroppsvikt

Damer Elit på 130%

Herrar Veteraner +40år 150% (Året man fyller 40år och 49år)

Herrar Veteraner +50år 120% (Året man fyller 50år)

Damer Veteran +40år 120% (Året man fyller 40år och 49år)

Damer Veteran +50år 110% (Året man fyller 50år)

Herrar Junior 90kg (Hela året man fyller 18)

Damer Junior 50kg (Hela året man fyller 18)

Damer Amatör 120% (Amatör ska ej ha tävlat innan)

Herrar Amatör 150% (Amatör ska ej ha tävlat innan)



Dips (Herrar & Damer på egen kroppsvikt) 

På domarens signal påbörjas den första dipsen. Armbågen minst i höjd med axeln i bottenläget. Fullt sträck i armbågen i toppläget. Inget gung eller sprattel tillåtet. Kroppen får inte luta för mycket framåt, utan ska vara i det närmaste upprätt. Höften ska i "princip" följa kroppens position och vara rak från axlar till knä under hela repetitionen. Tempot får inte vara högre än att domarna tydligt kan se vändningarna och att kroppen hålls i korrekt läge. Markerat stopp i toppläget. 

Man har 100 sekunder på sig att göra så många repetitioner som möjligt i varje gren!

Aktiv vila(ej i marklyft), du kan inte hoppa av chinsen, dipsen eller lägga ner stången i bänkpress eller raka av i knäböj. Marklyft får du släppa stången när den ligger på marken och vila!

Utrustning:
Bälte, knävärmare & handledslindor!

Startordning: Enligt startlistan som presenteras på tävlingsdagen. Sedan ändras ordningen beroende på vart man ligger i tävlingen, dvs ledaren går ut sist.

Vem vinner? Man adderar alla resultat och den som fått ihop flest repetitioner vinner. Vid samma antal repetitioner så vinner den som fått flest grensegrar. Vid lika resultat i en gren så vinner den som väger mest den grenen. Vid samma antal repetitioner och lika många grensegrar så vinner den som väger mest.